3/26/2020
497

VERİMLİ UZAKTAN ÇALIŞMA İÇİN İPUÇLARI

Dünya genelinde koronavirüs vakalarının hızla artması, şirketler tarafından hızlı ve ani tedbirlerin alınmasına yol açtı. Alınan en önemli tedbirlerden birinin "uzaktan çalışma" olduğunu söyleyebiliriz.

Aslında "uzaktan çalışma" yeni bir kavram değil. Farklı alanlarda, birçok şirket bunu yıllardır yapıyor. Örneğin, salgının şu anki durumu ile Twitter, Amazon, Google, LinkedIn gibi birçok şirket, tüm çalışanlarının evden çalışmasını talep ediyor. Salgının yayılmasını önlemek için Türkiye'deki birçok şirketin de "uzaktan çalışma"yı gündeme alması gerekti. Durum böyle olunca çalışandan da uzaktan çalışma süresince en az ofisteki kadar verimli olması bekleniyor. İşte size uzaktan/evden çalışmayı daha verimli hale getirmenize yardımcı olacak ipuçları:

1.Kendinize çalışma ortamı yaratın.

Bunun için özel bir odanız olmasına gerek yok ama çalışmanız için ayrılmış bir alanın olması daha faydalı olacaktır. Çalışma alanınızı belirlerken evin sakin ve dikkatinizi dağıtmayacak bir bölümünde olmasına önem vermelisiniz. Yatakta ya da televizyon karşısında bir koltukta çalışmayın.

2.İşinize uygun giyinin

Evden çalışırken bile işe uygun giyinmenin psikolojiyi etkilediği bir gerçektir. Bunu yapmak zihninizin "iş moduna" geçmesini ve kafanızın dağınık olduğu "pijama modundan" çıkmanızı sağlar. Bu şekilde işinize daha hazır bir şekilde başlayabilirsiniz.

3.Teknolojiden yararlanın.

Her ne kadar yüz yüze görüşmek önemli olsa da gelişen teknoloji bunu her şekilde yapabilmeyi mümkün kılıyor. Uzaktan çalışma döneminde teknik ihtiyaçlarınızı eksiksiz karşılayan bir ortamınız olduğundan emin olun. Toplantılarınızı uzaktan gerçekleştirebileceğiniz; aynı zamanda sunum/ekran/dosya paylaşabileceğiniz platformları deneyimlemekten kaçınmayın.  Bu platformların nasıl işlediğini daha iyi anlamaya çalışarak verimliliğinizi arttırabilirsiniz.

4.Dikkat dağıtıcılara karşı önleminizi alın.

Evde dikkatinizi dağıtabilecek birçok şey olabilir; yapılmayı bekleyen ev işleri, açık bir televizyon, evde kalan diğer bireylerin sizden beklentileri vb. Televizyonunuzu  çalıştığınız süre kapalı tutmak odaklanmanızı sağlayacaktır. Son gelişmeleri verdiğiniz molalarda takip edebilirsiniz.

 

5.Günlük programınızı önceden planlayın.

Ofise gittiğiniz günlerde olduğu gibi çalışmaya başlayacağınız, mola vereceğiniz ve günü bitireceğiniz saatler planlı olmalı. Bir gün önceden mutlaka programınızı gözden geçirip ertesi günün yapılacaklar listesini oluşturun. Her gün sonunda planlarınızın ne kadar gerçekleştiğini, varsa planınızı aksatan neler olduğunu değerlendirin ve bir sonraki gün için daha hazırlıklı olun.

6.E-postalarınızı yanıtlayacağınız ve odaklanarak çalışacağınız zamanları birbirinden ayırın.

Ofis ortamından uzakta olmak, bir şeyleri kaçırma hissi yaratabileceğinden sık sık e-posta kontrolü yapmak zorunda hissettirebilir; ancak bu kez de odaklanarak yapmanız gereken işlerde sürekli bölünerek verimsizleşebilirsiniz. Bunu engellemek için odaklanmanız gereken zamanları belirleyip bu süre zarfında herhangi bir bildirim almamak için e-posta kutunuzu sessize alabilirsiniz. Unutmayın önemli ya da acil bir konu olduğunda yöneticileriniz ve çalışma arkadaşlarınız size her zaman telefonla ulaşabilirler.

7.Mola vermeyi ve hareket etmeyi unutmayın.

Araştırmalar bir insanın aralıksız konsantre olabilme süresinin yaklaşık 25-30 dakika olduğunu söylemekte; bu sebeple daha verimli çalışabilmek için düzenli 5-10 dakikalık molalar vermek ve molalar esnasında işten tamamen uzaklaşmak önemlidir. Bu sürede kendinize bir çay veya kahve yapabilir, evin içinde hareket edip çalıştığınız ortamdan biraz uzaklaşabilirsiniz. Mola vermek zihninizi boşaltmanızı ve daha iyi düşünmenizi sağlar. Bu nedenle kişisel zamanınızla işinizin birbirine girmemesi için "iş zamanıyla" "mola zamanını" kesin olarak belirlemelisiniz.

 

                                                                                                                      Zeynep Bilgin

                                                                                                          24 Mart 2020